Στρες και φαγητό

Μήπως οι παρακάτω συνήθειες σας θυμίζουν κάτι?

  • Κατανάλωση πολλών καφέδων μέσα στη μέρα για αύξηση της ενέργειας
  • Άσκοπο τσιμπολόγημα
  • Τάση για τροφές υψηλές σε περιεκτικότητα αλατιού, ζάχαρης και λιπαρών
  • Παράλειψη γευμάτων
  • Μειωμένη κατανάλωση νερού μέσα στη μέρα
  • Εξοντωτικές γρήγορες δίαιτες

Οι έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας μας φέρνουν συχνά αντιμέτωπους  με στρεσσογόνες καταστάσεις και γεγονότα που απειλούν να μας αποδυναμώσουν σωματικά και ψυχολογικά. Λόγω του ότι το άγχος συνοδεύεται, συχνά, με σωρεία αρνητικών συναισθημάτων και με αύξηση της αδρεναλίνης, που προκαλεί έναν καταιγισμό άλλων ορμονικών αντιδράσεων, ένας μεγάλος αριθμός ατόμων συχνά αναπτύσσει συναισθηματική υπερφαγία. Βέβαια, αν και συνδέουμε το στρες κυρίως με την υπερφαγία, υπάρχουν περιπτώσεις που το στρες μπορεί να προκαλέσει και μείωση πρόσληψης τροφής. Το πιο σύνηθες  χαρακτηριστικό όμως, παραμένει η αύξηση της λήψης τροφής και, κυρίως, η ποσότητα των σνακ καθώς η ανακούφιση από το άγχος μέσα από το φαγητό φαίνεται να αποτελεί την πιο συνηθισμένη και κοινωνικά αποδεκτή διέξοδο.

Η κατανάλωση φαγητού, και κυρίως η επιλογή τροφών πλούσιων σε θερμίδες συχνά, λειτούργει ως μια στρατηγική βραχυπρόθεσμης ωφέλειας καθώς μειώνονται τα επίπεδα του στρες και δημιουργούνται συναισθήματα πληρότητας, ανακούφισης και ευφορίας, μέσω της αύξησης της  σεροτονίνης που μας βελτιώνει τη διάθεση.  Η προσωρινή ανακούφιση που προσφέρει το φαγητό, συνήθως ενισχύει και συντηρεί αυτή την  εξαρτητική σχέση με το τροφή. Οι άνθρωποι σε κατάσταση στρες τρώνε περισσότερα λιπαρά, αλατισμένα και γλυκά φαγητά, αποφεύγοντας τα λαχανικά ή τα φρούτα που αποτελούν μέρος μιας πιο υγιεινής διατροφής.  Έτσι όμως, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος, καθώς η μείωση της έντασης μέσω της τροφής ενισχύει την εξάρτηση μας από το φαγητό και τη διαιώνιση αυτής της συμπεριφοράς. Τρώμε, νιώθουμε καλύτερα, και έτσι κάθε φορά στρεφόμαστε ξανά στο φαγητό.

Το χρόνιο άγχος μπορεί, μακροπρόθεσμα να μας επηρεάσει ψυχολογικά και σωματικά και να
οδηγήσει σε αύξηση βάρους και παχυσαρκία. Η αντιμετώπιση του είναι απαραίτητη, και οι
τρόποι διαχείρισης εξαρτώνται από την ένταση και τη μορφή με την οποία εκδηλώνεται στη
ζωή μας.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

  • Η ισορροπημένη διατροφή αποτελεί το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του στρες,
    την βελτίωση της διάθεσης και την ενδυνάμωση του οργανισμού μας. Οι σωστές
    επιλογές τροφών μπορούν να βοηθήσουν στη καταπολέμηση του άγχους καθώς
    ενεργοποιούν συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου όπου εγκρίνονται
    νευροδιαβιβαστές.
  • Εντοπισμός και συνειδητοποίηση των παραγόντων που προκαλούν στρες
  • Αναγνώριση των λανθασμένων τρόπων αντιμετώπισης
  • Εκμάθηση τεχνικών και δεξιοτήτων για καλύτερη διαχείριση του στρες
  • Σωματική άσκηση για διατήρηση της γενικότερης υγείας και ιδιαίτερα την
    καταπολέμηση του στρες καθώς αυξάνονται τόσο η συγκέντρωση της σεροτονίνης
    στον εγκέφαλο όσο και τα επίπεδα ενδορφινών στον οργανισμό.